Online

Avem 60 vizitatori și nici un membru online

Statistici

Utilizatori
4
Articole
182
Afișări articole
332407

Autentificare

Panou utilizatori

Informatii utile

Gândul la prima proteză poate fi un proces interesant dar uneori și provocator. Acest lucru va fi un alt pas în viața dumneavoastră spre revenirea la normal după operație. Este important să se ia o decizie informată cu privire la o proteză, deoarece diversitatea și complexitatea protezelor este tot mai mare în ultimii ani.

DE CE AȘ PURTA O PROTEZĂ?

O proteză este pur și simplu un instrument. Este un înlocuitor artificial pentru un membru lipsă sau o parte a unui membru care vă poate ajuta să vă recăpătați independența după amputare. Alegerea de a utiliza una sau nu, depinde de obiectivele dumneavoastră personale. Cea mai bună proteză este aceea care vă va ajuta să vă atingeți obiectivele. Vă recomandăm să vă puneți următoarele întrebări:
  • Ce ai vrea să poți să faci cu proteza?
  • Ce fel de activități plănuiești să faci?
  • Vrei să umbli sau să fugi(alergi)?
  • Ți-ar păsa de felul cum ar arăta?
Nu există dispozitiv standard care să fie bun pentru toată lumea. Cheia succesului este de a lucra cu protezistul și terapeutul, cărora să le aduceți la cunoștință care sunt nevoile și preocupările dumneavoastră. Protezistul dumneavoastră va lucra la design și la forma protezei. Terapeutul vă va învăța cum să folosiți noua proteză.

CUM FUNCȚIONEAZĂ ÎN GENERAL O PROTEZĂ? CUM ARATĂ?

Fiecare dispozitiv va fi diferit, în funcție de nivelul de amputație, capacitatea fizică și nevoi. Protezistul va crea un dispozitiv personalizat care să vi se potrivească. Tot protezistul va face sugestii în funcție de tipul de amputație și nivelul dumneavoastră de activitate. O proteză este de fapt o extensie a corpului dumneavoastră. O proteză standard este alcătuită din componente modulare care creează piciorul protetic. Aceste piese sunt conectate la o cupă care se potrivește bontului rezidual.

Cupa permite dispozitivului protetic să se conecteze la bontul rezidual. Un strat suplimentar, numit liner/manșon de silicon, se potrivește peste bont și oferă o barieră între piele și cupă. Linerul asigură amortizarea și confortul, oferind în același timp o potrivire mai bună pentru cupă. Este esențial ca, cupa să fie potrivită corect. O cupă incorect potrivită poate duce la durere, răni și bășici pe bont. Cele mai frecvente opțiuni pentru suspensia cupei sunt de suspensie cu hamuri, vacuum și de blocare cu pivot/pin.

O proteză poate arăta cum doriți dumneavoastră. De la aspectul pur funcțional al pieselor mecanice la o acoperire  cosmetică care să arate asemenea unui membru natural, opțiunile sunt nelimitate. Proteza este o extensie a dumneavoastră și a stilului dumneavoastră – Purtați-o cu mândrie!

Tehnologia continuă să schimbe piața de protezare. Odată cu progresele integrării microprocesoarelor la articulația de genunchi și gleznă, precum și a mâinilor protetice și a cupelor cu design avansat, protezele continuă să ofere noi oportunități pentru a îmbunătăți stilul de viață al persoanelor cu amputări.

Cea mai modernă și mai performantă proteză de picior, indicată persoanelor cu amputație de coapsă, este un dispozitiv numit Rheo Knee sau C-Leg, cu senzori de presiune și cu un microprocesor la nivelul articulației genunchiului. Microprocesorul analizează semnalele primite prin intermediul senzorilor și apoi „comunică" unui cilindru hidraulic ce presiune să aplice în mers. Proteza reușește astfel să imite aproape perfect funcțiile membrului sănătos.

Protezele exterioare de sân sunt considerate corecții estetice și  sunt pe lista celor decontate de CNAS. Potrivit medicilor, proteza de sân nu este doar o corecție estetică, ci o necesitate pentru sănătate. Lipsa unui sân duce la dezechilibrarea coloanei vertebrale, ceea ce favorizează, în timp, apariția scoliozei. Proteza externă de sân face ca greutatea să fie distribuită în mod egal pe coloană.

VA TREBUI  SAU  NU VA MAI TREBUI  SĂ FOLOSESC UN SCAUN CU ROTILE SAU CÂRJE?

Unele persoane consideră scaunul cu rotile sau cârjele un ajutor în atingerea obiectivelor lor. Tipul de dispozitiv de asistență utilizat este alegerea dumneavoastră. Ar trebui să folosiți dispozitivul care vă va ajuta să trăiți viața pe care doriți să o aveți. Acest lucru poate însemna folosirea unui scaun cu rotile sau cârje pentru unele activități. Mulți pacienți au un scaun cu rotile sau o pereche de cârje pe care le folosesc cel puțin o parte din timp. Sunt folosite pentru drumurile de noapte la baie, duș, călătorii pe distanțe lungi, sau în cazul în care apar probleme care necesită renunțarea la proteză pentru o perioadă de timp. Aceasta este o decizie individuală, în funcție de nevoile dumneavoastră și de nivelul de confort.

CÂT DE MULT VA COSTA O PROTEZĂ ȘI CARE SUNT MODALITĂȚILE DE PLATĂ?

Prețul unei proteze poate varia în funcție de nivelul de amputație și de tipul de dispozitiv pe care îl căutați. De obicei, pentru persoanele asigurate, prețul dispozitivul protetic poate fi decontat parțial sau integral de CNAS. Deoarece un dispozitiv ortopedic are în alcătuire mai multe componente cu caracteristici diferite, care se adresează diferitelor nivele de activitate cât și faptului că este stric individualizat prețul acestuia poate fi diferit de la persoană la persoană.

CUM ALEG UN TEHNICIAN PROTEZIST?

Relația dintre persoanele care au suferit o amputație și protezistul lor este unică. Multe persoane cu amputații au o relație de colaborare cu tehnicianul lor pe tot parcursul vieții. Acest lucru face ca alegerea unui protezist să fie o decizie foarte importantă. Un tehnician protezist poate fi recomandat, dar decizia este în cele din urmă a dumneavoastră. Asigurați-vă că protezistul este profesionist, deține cunoștințe în domeniu, este de încredere și este agreat de CAS.

CÂND VOI PUTEA PURTA PROTEZA?

Depinde de timpul de vindecare de după operația de amputare suferită. Unele persoane primesc o proteză temporară imediat după amputare sau în termen de două până la trei săptămâni după operație. De obicei, procesul de protezare începe imediat ce bontul este vindecat și condiția fizică se îmbunătățește. Nu așteptați prea mult după acest moment, nu se vor întâmpla minuni. Luați legătura cu protezistul deoarece el are cele mai potrivite recomandări pentru dumneavoastră.

DUPĂ CE AM PROTEZA, CÂT DE REPEDE POT SĂ MĂ ÎNTORC LA CEEA CE FĂCEAM ÎNAINTE DE OPERAȚIE?

V-ați putea întoarce la un nivel normal de activitate în termen de câteva luni. Acesta va depinde de nivelul amputării, precum și starea generală de sănătate. Proteza va fi un instrument care vă va ajuta să faceți lucrurile care erați obișnuit să le faceți. Cât de bine le veți face depinde de obiectivele dumneavoastră, un montaj protetic confortabil, o îngrijire monitorizată, dar și determinarea dumneavoastră. Este un lucru obișnuit a petrece aproximativ șase luni până la un an de lucru cu o echipă de reabilitare. Primul an de la amputare este greu. Vor fi schimbări la forma și dimensiunea bontului rezidual. Va fi necesară multă muncă pentru recuperarea integrală a forței musculare. Corpul va avea nevoie să reînvețe activitățile uzuale ca: mers, echilibru și coordonare.

Veți continua să vă îmbunătățiți toate acestea cu efort și în timp. Este important să aveți o rețea puternică de sprijin în jurul dumneavoastră pentru această "călătorie". Theranova vă stă la dispoziție în acest sens, puteți conta pe noi oricând.

CE SE ÎNTÂMPLĂ DACĂ PROTEZA NU SE POTRIVEȘTE CORECT?

Procesul de a fi apt pentru proteza dumneavoastră va implica mai multe vizite la un centru de protezare pentru a crea un dispozitiv care să vi se potrivească. Vizitele ulterioare la protezistul dumneavoastră sunt la fel de importante ca și vizitele pentru montarea inițială. Veți avea nevoie să faceți mai multe vizite la protezistul dumneavoastră pentru ajustări, în timp ce bontul rezidual suferă modificări și continuă să se maturizeze. Anunțați protezistul dumneavoastră dacă proteza este inconfortabilă în orice fel. Ei vă pot ajuta ajustând zonele de presiune, reglând aliniamentul și prin a lucra la orice problemă care poate apărea. Utilizarea protezei nu trebuie să fie dureroasă. Cu cât este mai confortabilă, cu atât sunteți mai dispus să o folosiți. Fiți sinceri atunci când vorbiți cu protezistul despre nevoile și obiectivele dumneavoastră. Discutați lucrurile pe care doriți și vreți să le faceți în viață după operație.

CÂT TIMP VA ȚINE PROTEZA?

În funcție de vârsta dumneavoastră și de nivelul de activitate, proteza poate dura câțiva ani. În stadiile incipiente, multe schimbări au loc la nivelul bontului rezidual, care poate duce la micșorarea bontului. Acest lucru poate necesita schimbări ale cupei, linerelor, sau chiar înlocuirea cu un alt dispozitiv. Creșterea nivelului de activitate și dorința de a face mai multe activități va implica o schimbare a protezei sau a unor componente ale sale. Odată fixată confortabil, proteza va avea nevoie doar de reparații sau de întreținere minore ceea ce sporesc durata acesteia. Proteza dumneavoastră ar trebui verificată regulat de către protezist pentru a evita eventuale probleme.

ESTE DIFICIL A ÎNVĂȚA CUM SE UTILIZEAZĂ O PROTEZĂ?

Este nevoie de timp, efort, putere, răbdare și determinare. Protezistul dumneavoastră ar trebui să vă facă un instructaj cu privire la utilizarea protezei dumneavoastră. Protezistul dumneavoastră ar trebui să vă învețe cum să:
  • aveți grijă de proteză
  • o purtați sau să o dați jos
  • umblați pe diferite tipuri de suprafețe (scări, suprafețe cu denivelări)
Recomandăm și fizioterapie care v-ar ajuta să:
  • vă descurcați în cazuri de urgență (căderi, ridicări)
  • faceți activitățile zilnice casnice, la lucru sau în mașină
  • va îmbunătățiți mersul
  • încercați noi lucruri și activități de care nu sunteți siguri (sporturi, activități recreaționale)

CE PAȘI TREBUIE SĂ URMAȚI PENTRU FOLOSIREA UNEI PROTEZE?

Există o mulțime de lucruri care puteți și trebuie să le faceți pentru a putea folosi o proteză, având în vedere aceste lucruri:
  • Lucrați la sentimentele și emoțiile cu care vă confruntați și decideți cum vă veți reconstrui viața după amputare. Amintiți-vă că toată lumea răspunde diferit după o astfel de experiență.
  • Faceți recuperare medicală pentru menținerea tonusului muscular necesar.
  • Aveți grijă de bontul rezidual introducând cat mai devreme terapia de compresie (folosirea unei fașe elastice sau liner de silicon)
  • Învățați poziționarea și consolidarea corpului pentru a menține tonusul muscular și a preveni contracțiile.

DUPĂ CE A FOST MONTATĂ CONFORTABIL PROTEZA, CE URMEAZĂ?

Considerați vizitele de rutină la protezist ca o parte normală din viața dumneavoastră. Orice modificare la nivelul bontului rezidual, cum ar fi umflarea sau contracția, sau o schimbare semnificativă a greutății corpului, necesită o întrevedere cu protezistul pentru a ajusta potrivirea cupei dumneavoastră. Protezele, la fel ca mașinile, au nevoie de întreținere și reparații periodice. Ajustări mici pot face o mare diferență. Potrivirea corespunzătoare a cupei și o bună aliniere va asigura buna funcționalitate a protezei. Poate ajuta, de asemenea la prevenirea unor situații neplăcute ce pot apărea.

POATE PROTEZA SĂ SE STRICE?

Da, se pot întâmpla lucruri care vor necesita reparații sau înlocuire. Încercați sa rezolvați orice problemă imediat, luând urgent legătura cu tehnicianul dumneavoastră. Nu veți avea nici un beneficiu dacă așteptați. Așteptarea poate conduce la o agravare a problemelor ce vor necesita o reparație mai dificilă și costisitoare sau chiar probleme la nivelul bontului. Agravați nu doar bontul dumneavoastră rezidual, dar și alte părți ale corpului. Vor avea de suferit spatele și umerii, care vor afecta postura dumneavoastră și performanțele dispozitivului, și veți cheltui mai multă energie în timpul mersului.

AR FI DE AJUTOR COMUNICAREA CU ALTE PERSOANE CARE UTILIZEAZĂ PROTEZE?

Nu subestimați valoarea de a vorbi și întâlni alte persoane din comunitatea amputaților. Theranova vă poate conecta într-o varietate de moduri cu alte persoane care au experimentat amputări și au ales să folosească, sau să nu folosească, o proteză. Vizitați pagina noastră de Facebook pentru a explora moduri diferite prin care puteți lua legătura cu alte persoane cu amputații la nivel local și în întreaga țară.

proteza alergat theranovaproteza alergat2 theranova
proteza inot theranovaproteza pescuit theranova

Documente justificative care trebuie prezentate, la cerere, caselor teritoriale de asigurări de sănătate, respectiv Casei de Asigurări de sănătatea Municipiului Bucureşti, în vederea eliberării dovezii privind calitatea de asigurat:

 

Conform Ordinului Nr. 617/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calităţii de asigurat, respectiv asigurat fără plata contribuţiei, precum şi pentru aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate la Fondul Naţional Unic de asigurări sociale de sănătate, dovada calităţii de asigurat,

 

Art. 20

- Dovada calităţii de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate se realizează printr-un document justificativ - adeverinţă, eliberat de CAS, potrivit fiecărei categorii de persoane, pe baza următoarelor documente:

a) pentru copiii în vârstă de până la 18 ani, cu act de identitate sau certificat de naştere, după caz;

b) pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani: act de identitate, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din muncă, un document din care să rezulte că au calitatea de elev sau student;

c) pentru tinerii cu vârsta de până la 26 de ani, care provin din sistemul de protecţie a copilului: act de identitate, document care să ateste că au fost incluşi într-un sistem de protecţie a copilului, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din muncă, un document eliberat de primăria din localitatea de domiciliu prin care să ateste că nu beneficiază de ajutor social;

d) pentru soţul, soţia şi părinţii aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate: act de identitate, documente care să ateste relaţia de rudenie sau căsătoria cu persoana asigurată, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri proprii, precum şi o declaraţie pe propria răspundere a persoanei asigurate prin care aceasta declară că are în întreţinere persoana respectivă;

e) pentru beneficiarii Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, ai Ordonanţei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare, ai Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ai Legii nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 - 1961, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, cu modificările Ĺşi completările ulterioare: act de identitate, documente doveditoare că se încadrează în una dintre categoriile de beneficiari ai acestor legi, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile, altele decât cele prevăzute de legile speciale sau pensii;

f) pentru persoanele cu handicap: act de identitate, certificat de încadrare într-un grad de handicap, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din muncă, pensie sau alte surse, în afara celor prevăzute de legea prin care li s-a stabilit această calitate;

g) pentru bolnavii cu afecţiuni incluse în programele naţionale de sănătate stabilite de Ministerul Sănătăţii Publice, până la vindecarea respectivei afecţiuni: act de identitate, adeverinţă medicală eliberată de medicul curant sau de medicul coordonator al programului de sănătate, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din muncă, pensie sau din alte resurse;

h) pentru femeile însărcinate sau lăuze: act de identitate, adeverinţă medicală, certificat de naştere al copilului - pentru lăuze, precum şi declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri sau documente justificative că realizează venituri lunare sub salariul de bază minim brut pe ţară;

i) pentru persoanele care se află în concediu pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani şi, în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, actul de identitate şi decizia emisă de direcţiile judeţene de muncă, familie şi egalitate de şanse, respectiv de Direcţia de Muncă, Familie şi Egalitate de şanse a Municipiului Bucureşti;

j) pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj, actul de identitate şi carnetul şi/sau adeverinţa eliberate de instituţiile care administrează bugetul asigurărilor pentru şomaj;

k) pentru persoanele care sunt returnate sau expulzate ori sunt victime ale traficului de persoane şi se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii, adeverinţa eliberată de instituţiile din subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, din care să rezulte că se află în această situaţie;

l) pentru persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, actul de identitate şi adeverinţa eliberată de primăria localităţii de domiciliu, din care să rezulte că acestea se încadrează în categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social;

m) pentru persoanele care au calitatea de pensionari, actul de identitate, cuponul mandatului poştal de achitare a drepturilor sau talonul de plată prin cont curent personal deschis la o unitate bancară, din luna anterioară, precum şi declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile, altele decât cele realizate din pensii. În cazul pierderii acestor documente sau până la dobândirea lor, calitatea de pensionar poate fi dovedită cu o adeverină eliberată de instituţia plătitoare a pensiei;

n) pentru persoanele care se află în executarea măsurilor prevăzute la art. 105, 113 şi 114 din Codul penal şi pentru persoanele care se află în perioada de amânare sau de întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, adeverinţa emisă de instituţia respectivă sau de instituţia în grija căreia se află persoana.

Art. 22

- Persoanele care au calitatea de salariat, precum şi coasiguraţii acestora vor putea face dovada calităţii de asigurat pe baza adeverinţei prevăzute la art. 20 alin. (1) sau cu adeverinţa eliberată de angajatori, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 1^1. Termenul de valabilitate a adeverinţei eliberate de angajatori este de 3 luni de la data emiterii.

- CAS eliberează documente care fac dovada achitării contribuţiei şi deţinerii calităţii de asigurat pe baza listelor depuse de angajatori, pe baza evidenţelor organizate pentru categoriile de persoane prevăzute la art. 213 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi pentru categoriile de persoane care realizează veniturile prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. b) - f) şi la art. 259 alin. (9) din lege.

Următoarele categorii de persoane beneficiază de asigurare, fără plata contribuţiei:

a) toţi copiii până la vârstă de 18 ani, tinerii de la 18 ani până la vârstă de 26 de ani, dacă sunt elevi, inclusiv absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenţi şi dacă nu realizează venituri din muncă;

b) tinerii cu vârstă de până la 26 de ani, inclusiv cei care părăsesc sistemul de protecţie a copilului şi nu realizează venituri din muncă sau nu sunt beneficiari de ajutor social acordat în temeiul Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare; soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întretinerea unei persoane asigurate;

c) persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinatate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, prin Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în Romania cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950“ 1961, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea recunostinţei faţă de eroii martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei Române din decembrie 1989 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, dacă nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile băneşti acordate de aceste legi, precum şi cele provenite din pensii;

d) persoanele cu handicap care nu realizează venituri din muncă, pensie sau alte surse, cu excepţia celor obţinute în baza Ordonanţei de urgeţă a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specială şi încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 519/2002, cu modificările şi completările ulterioare;

e) bolnavii cu afecţiuni incluse în programele naţionale de sănătate stabilite de Ministerul Sanătăţii Publice, până la vindecarea respectivei afecţiuni, dacă nu realizeaza venituri din muncă, pensie sau din alte resurse;

f) femeile însărcinate şi lăuzele, dacă nu au nici un venit sau au venituri sub salariul de bază minim brut pe ţară.

Sunt asigurate persoanele aflate în una dintre următoarele situaţii, pe durata acesteia, cu plata contribuţiei din alte surse, în condiţiile prezentei legi:

a) satisfac serviciul militar în termen;

b) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, acordat în urma unui accident de muncă sau a unei boli profesionale;

c) se află în concediu pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani şi în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani;

d) execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv;

e) persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj;

f) sunt returnate sau expulzate ori sunt victime ale traficului de persoane şi se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii;

g) persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare;

h) pensionarii, pentru veniturile din pensii până la limita supusă impozitului pe venit;

i) persoanele care se află în executarea măsurilor prevăzute la art. 105, 113, 114 din Codul penal; persoanele care se află în perioada de amânare sau întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, dacă nu au venituri.

Conform art. 213 din Legea Nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.

 

Nu uitaţi! Pentru a beneficia de servicii medicale gratuit trebuie să dovediţi faptul că vă încadrati în una din categoriile enumerate mai sus cu documentele stipulate expres în Ordin Nr. 221 din 4 noiembrie 2005.

 

În condiţiile în care sunteţi asigurat conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin casele teritoriale, vă oferă următoarele servicii:

 

SERVICII DE MEDICINĂ PRIMARĂ (acordate de medicul de familie)

Asiguraţii beneficiază de pachetul de bază care cuprinde servicii medicale profilactice şi curative, alte servicii medicale conform competenţelor medicului de familie, servicii medicale pentru situaţii de urgenţă, şi de eliberarea de acte medicale. Asiguratul are obligaţia să se înscrie pe lista de pacienţi a unui medic de familie;

Medicul de familie prescrie medicamente cu sau fără contribuţie personală, atât în limita competenţei proprii, cât şi pe baza recomandării scrise a medicului specialist; eliberează trimiteri pentru consultaţii la medicii specialişti şi pentru internarea în spital; eliberează trimiteri pentru efectuarea de investigaţii paraclinice (analize medicale) şi interpretează investigaţiile;

Persoanele asigurate facultativ beneficiază de servicii medicale pentru situaţii de urgenţă şi pentru depistarea de boli cu potential endemo-epidemic, de supraveghere a gravidei şi imunizări conform programului naţional;

Medicul de familie acordă persoanelor neasigurate servicii medicale pentru situaţii de urgenţă şi pentru depistarea de boli cu potenţial endemo-epidemic.

ASISTENŢA MEDICALĂ DE SPECIALITATE ÎN AMBULATORII CLINICE (acordate de medicul specialist)

Asiguraţii beneficiază de pachetul de bază de servicii medicale de specialitate în ambulatoriu, pe baza biletului de trimitere eliberat de medicul de familie sau de alt medic specialist, cu excepţia urgenţelor şi afecţiunilor confirmate;

Pentru stabilirea diagnosticului, în cazul urgenţelor medico-chirurgicale şi al afecţiunilor în care au fost epuizate toate celelalte posibilităţi de explorare, pot fi recomandate servicii medicale de înaltă performanţa (CT, RMN, scintigrafie etc.);

Medicul de specialitate din ambulatoriu recomandă realizarea de investigaţii paraclinice şi prescrie medicamente cu şi fără contribuţie personală;

Persoanele care se asigură facultativ beneficiază de servicii medicale de specialitate în ambulatoriu pentru constatarea situaţiei de urgenţa şi pentru depistarea de boli cu potenţial endemo-epidemic. Copii în vârstă de până la 18 ani beneficiază de serviciile medicale incluse în pachetul de bază;

Persoanele neasigurate beneficiază de servicii medicale de specialitate în ambulatoriu pentru constatarea situaţiei de urgenţă şi pentru depistarea de boli cu potenţial endemo-epidemic.

SERVICII MEDICALE SPITALICESTI

Pachetul de bază, acordat persoanelor asigurate, include serviciile spitaliceşti pentru patologia care necesită internare (cazuri acute, cazuri cronice, alte situaţii justificate) şi serviciile spitaliceşti care nu necesită internare, prestate în regim de spitalizare de zi;

Internarea în spital se face pe baza biletului de trimitere eliberat de medicul de familie sau medicul specialist din ambulatoriu (în cazurile de urgenţă nu este necesar biletul de trimitere) şi a documentului care dovedeste calitatea de asigurat a persoanei;

De asemenea, se decontează serviciile medicale acordate în cadrul unităţilor medico-sociale;

Pentru urgenţe medico-chirurgicale şi în cazul bolilor cu potenţial endemo-epidemic, persoanele care se asigură facultativ beneficiază de servicii spitaliceşti gratuit până la rezolvarea completă a cazului, iar persoanele neasigurate până la rezolvarea urgenţei.

SERVICII MEDICALE PARACLINICE (analize medicale de laborator)

La recomandarea medicului de familie şi a medicului de specialitate din ambulatoriu, asiguraţii au dreptul la investigaţii paraclinice în ambulatoriu (analize de laborator, ecografii, radiografii, EKG, EEG, tomografii, RMN, scintigrafii, etc.), fără contribuţie personală, incluse în pachetul de bază;

Femeile gravide şi copii în vârstă de până la 18 ani, asiguraţii facultativ, beneficiază de investigaţii paraclicice în ambulatoriu, fără co-plata, la recomandarea medicului de familie sau a medicului de specialitate din ambulatoriu.

SERVICII DE MEDICINA DENTARĂ (servicii stomatologice)

Asiguraţii în vârstă de peste 18 ani beneficiază de serviciile medicale preventive şi tratamentele de medicina dentară incluse în pachetul de bază, decontate de casele teritoriale în cote de 40%, 60% şi 100%, în funcţie de tipul acestora;

Serviciile medicale de pedodonţie şi ortodonţie, precum şi serviciile medicale preventive şi tratamentele stomatologice incluse în pachetul de baza acordate copiilor sub 18 ani sunt decontate 100% de casele teritoriale;

Serviciile de medicină dentară de urgenţă, respectiv pachetul minimal, se acordă oricărei persoane indiferent dacă are sau nu calitatea de asigurat, fără co-plata din partea acesteia;

Persoanele care se asigură facultativ beneficiază de serviciile medicale de medicină dentară de urgenţă, cu excepţia copiilor în vârstă de până la 18 ani, care beneficiază de serviciile medicale de medicină dentară incluse în pachetul de bază.

MEDICAMENTE CU ŞI FĂRĂ CONTRIBUŢIE PERSONALĂ (medicamente compensate şi gratuite)

Persoanele asigurate beneficiază de medicamente cu sau fără contribuţie personală, în tratamentul ambulatoriu, prescrise de către medicii de familie şi de către medici specialişti;

La o consultaţie, pentru fiecare afecţiune, pot fi prescrise 1-3 medicamente (excepţie fac copiii cu vârste între 0-12 luni şi bolnavii incluşi în programele de sănătate, pentru care numărul de medicamente corespunde schemei terapeutice);

Medicamentele cu şi fără contribuţie personală se prescriu pentru 3-5 zile în afecţiuni acute, 8-10 zile în afecţiuni subacute, şi până la 30 de zile în afecţiuni cronice (şi până la 60 de zile pentru diagnosticul de diabet zaharat);

Prescripţia medicală pentru afecţiunile acute şi subacute este valabila 24 de ore în mediul urban;

Prescripţia medicală care se eliberează la externarea din spital cuprinde medicaţia pentru maxim 30 de zile;

Asiguraţii beneficiază de medicamente compensate în proporţie de 50%, 90% şi 100%;

Se suportă medicamentele fără contribuţie personală, conform prevederilor legale în vigoare, pentru copii cu vârste cuprinse între 0 - 18 ani; tineri între 18 - 26 ani dacă sunt elevi, studenţi sau ucenici; gravide şi lăuze; persoane prevăzute în legi speciale; persoane diagnosticate cu boli care beneficiază de gratuitate;

DISPOZITIVE MEDICALE (orteze şi proteze)

Asiguraţii au dreptul la dispozitive medicale destinate recuperării unor deficienţe organice sau fiziologice - pentru corectarea văzului, auzului, protezarea membrelor şi la alte materiale de specialitate, cu sau fără contribuţie personală.

Dispozitivele medicale se acordă la recomandarea medicului de specialitate şi cu aprobarea caselor teritoriale.

Diferenţa dintre preţul de vânzare şi preţul de referinţă suportat de casele teritoriale va fi achitată de către asigurat direct furnizorului de dispozitive medicale.

ALTE SERVICII MEDICALE INCLUSE ÎN ASIGURAREA SOCIALĂ DE SĂNĂTATE

Servicii medicale de urgenţă şi transport sanitar;

Îngrijiri medicale la domiciliu;

Servicii medicale de recuperare a sănătăţii.

SERVICII MEDICALE DE URGENŢĂ PE TERITORIUL ORICĂRUI STAT EUROPEAN

În baza Cardului European de Asigurări Sociale de Sănătate sau a Certificatului Provizoriu de Înlocuire a Cardului European de Asigurări Sociale de Sănătate beneficiari de asigurare de sănătate pe teritoriul Uniunii Europene.

SERVICII MEDICALE SUPORTATE DIN FONDUL NATIONAL UNIC DE ASIGURĂRI SOCIALE DE SĂNATATE

I. SERVICII MEDICALE PROFILACTICE

În scopul prevenirii îmbolnăvirilor, al depistării precoce a bolii şi al păstrării sănătăţii, asiguraţii, direct sau prin intermediul medicilor cu care casele de asigurări se află în relaţii contractuale, vor fi informaţi permanent de către casele de asigurări asupra mijloacelor de păstrare a sănătăţii, de reducere şi de evitare a cauzelor de îmbolnăvire şi asupra pericolelor la care se expun în cazul consumului de droguri, alcool şi tutun.

Serviciile medicale profilactice suportate din fond sunt următoarele:

a) monitorizarea evoluţiei sarcinii şi a lauzei, indiferent de statutul de asigurat al femeii;

b) urmărirea dezvoltării fizice şi psihomotorii a sugarului şi a copilului;

c) controalele periodice pentru depistarea bolilor ce pot avea consecinţe majore în morbiditate şi mortalitate;

d) servicii medicale din cadrul programului naţional de imunizări;

e) servicii de planificare familială, indiferent de statutul de asigurat al femeii.

Serviciile medicale stomatologice preventive se suportă din fond, astfel:

a) trimestrial, pentru copiii până la vârsta de 18 ani, individual sau prin formarea de grupe de profilaxie, fie la grădiniţă, fie la instituţiile de învăţământ preuniversitar;

b) de două ori pe an, pentru tinerii în vârstă de la 18 ani până la 26 de ani, dacă sunt elevi, ucenici sau studenţi şi dacă nu realizeaza venituri din muncă.

Asiguraţii în vârstă de peste 18 ani

au dreptul la control medical pentru prevenirea bolilor cu consecinţe majore în morbiditate şi mortalitate, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru.

II. SERVICII MEDICALE CURATIVE

Asiguraţii au dreptul la servicii medicale pentru vindecarea bolii, pentru prevenirea complicaţiilor ei, pentru recuperarea sau cel puţin pentru ameliorarea suferinţei, după caz.

Tratamentul medical se aplică de către medici sau asistenţi medicali şi de alt personal sanitar, la indicaţia şi sub supravegherea medicului.

Serviciile medicale curative ale căror costuri sunt suportate din fond sunt:

a) serviciile medicale de urgenţă;

b) serviciile medicale acordate persoanei bolnave până la diagnosticarea afecţiunii: anamneză, examen clinic, examene de investigaţii paraclinice;

c) tratamentul medical, chirurgical şi unele proceduri de recuperare;

d) prescrierea tratamentului necesar vindecării, inclusiv indicaţiile privind regimul de viaţă şi muncă, precum şi igieno-dietetic.

Asiguraţii au dreptul la asistenţă medicală primară şi de specialitate ambulatorie la indicaţia medicului de familie, în condiţiile contractului-cadru.

Asiguraţii primesc asistenţa medicală de specialitate în spitale autorizate şi evaluate.

Serviciile spitaliceşti se acordă prin spitalizare şi cuprind: consultaţii, investigaţii, stabilirea diagnosticului, tratament medical şi/sau tratament chirurgical, îngrijire, recuperare, medicamente şi materiale sanitare, dispozitive medicale, cazare şi masă.

Asistenţa medicală de recuperare se acordă pentru o perioadă de timp şi după un ritm stabilite de medicul curant în unităţi sanitare autorizate şi evaluate.

Servicii şi îngrijiri medicale la domiciliu se acordă de furnizori evaluaţi şi autorizaţi în acest sens.

Serviciile medicale stomatologice se acordă de către medicul de medicina dentară în cabinete medicale autorizate şi evaluate conform legii.

Asiguraţii beneficiază de tratamente stomatologice care se suportă din fond în condiţiile stabilite prin contractul-cadru.

Medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale şi alte mijloace terapeutice

Asiguraţii beneficiază de medicamente cu sau fără contribuţie personală

, pe baza de prescriptie medicală pentru medicamentele cuprinse în Lista de medicamente. Modalităţile de prescriere şi eliberare a medicamentelor se prevăd în contractul-cadru.

Contravaloarea medicamentelor prescrise pentru femeile gravide şi lauze, precum şi pentru copiii până la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani până la vârstă de 26 de ani

, dacă sunt elevi, inclusiv absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenţi şi dacă nu realizează venituri din muncă, se suportă din fond, la nivelul preţului de referinţă sau al preţului de decontare.

Se suportă din fond, la nivelul preţului de referinţă, în condiţiile contractului-cadru, valoarea medicamentelor prescrise pentru tratamentul afecţiunilor următoarelor categorii de persoane:

a) persoane ale căror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 (persoanele persecutate din motive politice de dictatură instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare), Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 şi Legea nr. 189/2000 (persoanele persecutate de către regimurile instaurate în Romania cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive entice), Legea nr. 44/1994 (veteranii de război, invalizii şi văduvele de război), Legea nr. 309/2002 (persoanele care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 - 1961), art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 341/2004 (luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei Române din decembrie 1989);

b) persoanele cu handicap ale căror drepturi sunt stabilite în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specială şi încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 519/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Asiguraţii au dreptul la materiale sanitare şi dispozitive medicale

pentru corectarea văzului, auzului, pentru protezarea membrelor şi la alte materiale de specialitate, în scopul protezării unor deficienţe organice sau fiziologice, pentru o perioadă determinată sau nedeterminată, pe baza prescripţiilor medicale, cu sau fără contribuţie personală, în condiţiile prevăzute în contractul-cadru.

Asiguraţii beneficiază de proceduri fizioterapeutice

, pe baza recomandărilor medicale, cu sau fără contribuţie personală, în condiţiile prevăzute în contractul-cadru.

Servicii medicale de îngrijiri la domiciliu şi alte servicii speciale

Asiguraţii au dreptul să primeasca unele servicii de îngrijiri medicale la domiciliu acordate de un furnizor autorizat şi evaluat în condiţiile legii.

Serviciile de transport sanitar necesare pentru realizarea unui serviciu medical pentru asigurat, se suportă din fond.

Asiguraţii au dreptul la transport sanitar în următoarele situaţii:

a) urgenţe medico-chirurgicale;

b) cazurile prevăzute în contractul-cadru.

SERVICIILE CARE NU SUNT DECONTATE DIN FOND

 

Contravaloarea acestora fiind suportată de asigurat, de unităţile care le solicită sau alte surse, după caz, sunt:

a) servicii medicale acordate în caz de boli profesionale, accidente de muncă şi sportive, asistenţa medicală la locul de muncă, asistenţa medicală a sportivilor;

b) unele servicii medicale de înaltă performanţă;

c) unele servicii de asistenţă stomatologică;

d) servicii hoteliere cu grad înalt de confort;

e) corecţii estetice efectuate persoanelor cu vârstă de peste 18 ani;

f) unele medicamente, materiale sanitare şi tipuri de transport;

g) eliberarea actelor medicale solicitate de autorităţile care prin activitatea lor au dreptul să cunoască starea de sănătate a asiguraţilor;

h) fertilizare in vitro;

i) transplantul de organe şi ţesuturi, cu excepţia cazurilor prevăzute în Programul Naţional, aprobat de Agenţia Naţională de Transplant şi CNAS;

j) asistenţă medicală la cerere;

k) contravaloarea unor materiale necesare corectării văzului şi auzului: baterii pentru aparatele auditive, ochelari de vedere;

l) contributia personală din preţul medicamentelor, a unor servicii medicale şi a dispozitivelor medicale;

m) serviciile medicale solicitate de asigurat;

n) unele proceduri de recuperare şi de fizioterapie;

o) serviciile nemedicale efectuate în unităţi medico-sociale;

p) serviciile acordate în cadrul secţiilor/clinicilor de boli profesionale şi cabinetelor de medicină a muncii;

q) servicii hoteliere solicitate de pacienţii a căror afecţiuni se tratează în spitalizare de zi.

Servicii medicale acordate asiguraţilor pe teritoriul altor state

Persoanele asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate din Romania, aflate pe teritoriul statelor cu care Romania a încheiat documente internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, beneficiază de servicii medicale pe teritoriul acestor state, în condiţiile prevăzute de respectivele documente internaţionale.

Rambursarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale in baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii la care Romania este parte, este efectuată de casele de asigurări de sănătate prin intermediul CNAS.

Nu uitaţi! În calitatea dvs. de asigurat aveţi drepturi garantate de lege însă şi obligaţii pe care trebuie să le respectaţi.

 

Drepturile asiguraţilor:

- să aleagă furnizorul de servicii medicale, precum şi casă de asigurări de sănătate la care se asigură, în condiţiile prezentei legi şi ale contractului-cadru;

- să fie înscrişi pe lista unui medic de familie pe care îl solicita, dacă îndeplinesc toate condiţiile prezentei legi, suportând cheltuielile de transport dacă opţiunea este pentru un medic din altă localitate;

- să îşi schimbe medicul de familie ales numai după expirarea a cel puţin 6 luni de la data înscrierii pe listele acestuia;

- să beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare şi dispozitive medicale în mod nediscriminatoriu, în condiţiile legii;

- să efectueze controale profilactice, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru;

- să beneficieze de servicii de asistenta medicală preventivă şi de promovare a sănătăţii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;

- să beneficieze de servicii medicale în ambulatorii şi în spitale aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate;

- să beneficieze de servicii medicale de urgenţă;

- să beneficieze de unele servicii de asistenţă stomatologică;

- să beneficieze de tratament fizioterapeutic şi de recuperare;

- să beneficieze de dispozitive medicale;

- să beneficieze de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu;

- să li se garanteze confidenţialitatea privind datele, în special în ceea ce priveşte diagnosticul şi tratamentul;

- să aibă dreptul la informaţie în cazul tratamentelor medicale;

- să beneficieze de concedii şi îndemnizaţii de asigurări sociale de sănătate în condiţiile legii.

 

!!! Pentru amănunte privind condiţiile în care asiguraţii pot beneficia de aceste drepturi accesaţi pagina:

Ce trebuie să facă asiguratul?

Pentru amănunte privind serviciile medicale de care beneficiază asiguraţii accesaţi pagina:

Care sunt serviciile medicale de care beneficiez?

Obligaţiile asiguraţilor:

- să se înscrie pe lista unui medic de familie;

- să anunţe medicul de familie ori de câte ori apar modificări în starea lor de sănătate;

- să se prezinte la controalele profilactice şi periodice stabilite prin contractul-cadru;

- să anunţe în termen de 15 zile medicul de familie şi casa de asigurări asupra modificărilor datelor de identitate sau a modificărilor referitoare la încadrarea lor într-o anumită categorie de asiguraţi;

- să respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile medicului;

- să aibă o conduită civilizată faţă de personalul medico-sanitar;

- să achite contribuţia datorată fondului şi suma reprezentând coplată, în conditiile stabilite prin contractul-cadru;

- să prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atestă calitatea de asigurat.

!!! Persoanele care nu fac dovada calităţii de asigurat beneficiază de servicii medicale numai în cazul urgenţelor medico-chirurgicale şi al bolilor cu potential endemo-epidemic şi cele prevăzute în Programul Naţional de Imunizări, monitorizarea evoluţiei sarcinii şi a lauzei, servicii de planificare familiala în condiţiile art. 223 din Legea nr. 95/2006, în cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.